Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy, zapobieganie i konstruktywna informacja zwrotna. projektowane zmiany w przepisach
Co składa się na jakość szkolenia i jest w cenie?
Czym jest mobbing i dyskryminacja
Przyczyny mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy
Zapobieganie mobbingowi jako obowiązek pracodawcy, przeciwdziałanie mobbingowi
Jak ustrzec się mobbingu - feedback jako konstruktywna informacja zwrotna
W 2025 roku planowane są istotne zmiany w Kodeksie pracy, które znacząco wpłyną na obowiązki pracodawców w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy. Nowelizacja przewiduje między innymi wprowadzenie obowiązkowych szkoleń dla pracowników, co podkreśla rosnącą wagę tego zagadnienia.
Do tej pory to na pracodawcach spoczywał obowiązek przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, jednak nowe przepisy wymagają od nich jeszcze większego zaangażowania - w tym zapewnienia regularnych szkoleń oraz wdrożenia skutecznych procedur antymobbingowych. Jest to nie tylko wymóg prawny, ale również kluczowy element budowania bezpiecznego i efektywnego środowiska pracy. Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez kadrę kierowniczą jest brak świadomości, że nawet słuszna krytyka pracownika, jeśli zostanie przekazana w sposób naruszający jego godność (np. podniesiony głos, sarkazm, insynuacje), może zostać uznana za mobbing.
W dobie rosnącej liczby spraw sądowych, w których pracownicy dokumentują swoje doświadczenia, brak odpowiedniego przygotowania przełożonych może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi dla organizacji. Co istotne, polskie orzecznictwo pokazuje, że jeśli pracodawca wdrożył skuteczne procedury antymobbingowe i przeprowadził odpowiednie szkolenia, sądy często uznają, że dołożył on najwyższych starań, aby zapobiec niewłaściwym zachowaniom. W takich przypadkach ryzyko prawne oraz ewentualne konsekwencje finansowe są znacznie mniejsze. Dlatego już teraz warto przygotować kadrę kierowniczą na nadchodzące zmiany, zanim szkolenia dla wszystkich pracowników staną się obowiązkowe.
Serdecznie zapraszamy do udziału!
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia:
Uczestnik na szkoleniu zdobędzie wiedzę z zakresu znajomości narzędzi ochrony prawnej przed zjawiskami dyskryminacji i mobbingu w miejscu pracy oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia takich zjawisk
Czytaj dalej
Program szkolenia
1. Dyskryminacja
• Uproszczenie definicji dyskryminacji
• Kodeks pracy o zasadzie równego traktowania
• Istota, pojęcie i zakres dyskryminacji
• Otwarty katalog dyskryminacji
• Dyskryminacja między pracownikami
• Dyskryminacja a warunki zatrudnienia
• Dyskryminacja a awanse
• Dyskryminacja a szkolenia
• Dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia
• Dyskryminacja pośrednia przykłady
Molestowanie
• Jakie zachowania można uznać za molestowanie
• Molestowanie a plotkowanie
• Molestowanie a żarty współpracowników
• Molestowanie jako naruszanie godności i upokarzanie
• Molestowanie jako zastraszanie i tworzenie wrogiej atmosfery
• Molestowanie seksualne
• Molestowanie seksualne a seksistowskie żarty i parakomplementy
• Molestowanie seksualne - fizyczne, werbalne i pozawerbalne elementy
2. Mobbing
• Co to jest mobbing? -Istota, pojęcie i zakres mobbingu
• Jakie zachowania nie są mobbingiem?
• Skala i rozmiar mobbingu
• Mobbing oraz dyskryminacja w ujęciu regulacji i norm międzynarodowych
• 45 cech działań mobbingowych wg Heinza Leymana
• Mobbing pionowy, poziomy i wstępujący
• Zmiany w podejściu do mobbingu
3. Przyczyny mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy
• Indywidualne uwarunkowania mobbingu
- Przyczyny zależne i niezależne od ofiary
- Stres
- Konflikt
- Przyczyny po stronie mobbera
• Przyczyny społeczno-kulturowe
- Stereotypy
- Uprzedzenia społeczne
4. Psychologia mobbingu ofiara i sprawca mobbingu
• Mobber - cechy charakterystyczne osób dopuszczających się mobbingu
• Ofiara - cechy charakteryzujące osoby będące ofiarami mobbingu
• Fałszywe ofiary mobbingu
• Zespół kozła ofiarnego
5. Taktyki mobbingu
• Poniżanie
• Upokarzanie
• Zastraszanie
• Zaniżanie kompetencji
• Utrudnianie wykonywania pracy
• Izolacja
6. Zapobieganie mobbingowi
• Asertywność
• Szacunek między pracownikami jako przeciwdziałanie zachowaniom nieetycznym
• Kultura pracy (rozmowa, współpraca, komunikacja)
• Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania mobbingu
• Procedura antymobbingowa: komisja antymobbingowa
• Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa
7. Przeciwdziałanie nieetycznym zachowaniom - moduł dla kadry kierowczniej
• Dyskryminacja a zatrudnianie i zwalnianie pracowników
• Molestowanie, mobbing a zarządzanie
• Dyskryminacja a zatrudnianie i zwalnianie pracowników
• Jak zarządzać zespołem z pełnymi zasadami nienaruszania prawa
• Czy nagrania mogą być wykorzystane jako dowód w sądzie
• Jak prawidłowo reagować na zarzuty o mobbing i dyskryminację
• Odpowiedzialność przełożonego za zachowania podwładnych
• Projekt nowelizacji Kodeksu Pracy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w 2025 r.
8. Jak ustrzec się mobbingu - feedback jako konstruktywna informacja zwrotna
• Jak przekazać podwładnym polecenia i negatywne informacje zwrotne nie narażając się na zarzuty mobbingu, dyskryminacji, molestowania itp.
• Feedback motywacyjny - pochwała jako motywator
• NIE KOP czyli: nie KRYTYKUJ, nie OCENIAJ, nie PROWOKUJ (PONIŻAJ)
• UFO - ustosunkowanie + fakty + oczekiwanie
• FUKO - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania
• FUO + 2K - zależy mi + fakty + ustosunkowanie + oczekiwanie + konkret + kontrakt
• FUKOZ - fakty + uczucia + konsekwencje + oczekiwania + zaplecze
• SPINKA
• Model Z
• SBI
• Coachingowa informacja Zwrotna
9. Pytania i odpowiedzi
Trenerzy
Szkolenie prowadzi Piotr T. Ruta - trener, coach, konsultant, negocjator, doradca i mówca motywacyjny z ponad 30 letnim doświadczeniem. Wykładowca na Studiach Podyplomowych i MBA w Wyższej Szkole Bankowej w Szczecinie i Poznaniu oraz Uniwersytecie Łódzkim. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest absolwentem programu the Advanced Certificate in Marketing. Od 1994 roku doradza i szkoli jako trener miękkich umiejętności menedżerskich oraz niezależny konsultant ds. komunikacji marketingowej. Posiada również doświadczenie w projektach związanych z komunikacją wewnętrzną
Pokaż więcej
Zasady rezerwacji
Zasady oznaczania terminów
Termin niegwarantowany - może zostać odwołany w dowolnym momencie (a Ty otrzymasz zwrot wpłaconych pieniędzy, jeśli dokonałeś opłaty za szkolenie)
Termin potwierdzony - oznacza, że są zapisane osoby na ten termin, jednak jeszcze w niewystarczającym stopniu, by zapewnić rentowność dostawcy, zatem dostawca może ten termin do 2 tygodni przed szkoleniem/kursem odwołać (a Ty otrzymasz zwrot wpłaconych pieniędzy, jeśli dokonałeś opłaty za szkolenie)
Termin gwarantowany - oznacza, że dostawca nie dopuszcza możliwości odwołania tego szkolenia. Gdyby jednak z przyczyn zdrowotnych trenera oraz braku zastępstwa tak się wydarzyło, otrzymasz zwrot wpłaconych pieniędzy, jeśli dokonałeś opłaty za szkolenie oraz kupon o wartości 20% szkolenia do wykorzystania na inne szkolenia.
Regulamin szkolenia
Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto.
Przy skierowaniu na szkolenie powyżej trzech Uczestników z jednej firmy / instytucji udzielamy indywidualnego rabatu.
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony.
Cena szkolenia: 680,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia.
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia.
Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506

