Przejdź do treści

Metody i techniki przesłuchań z rozbudowanym modułem ujawniania (rozpoznania) kłamstwa

2 dni:
12 godz.
Ostatnia aktualizacja:
Angielski
Polski [automatycznie], Angielski [automatycznie]

Co składa się na jakość szkolenia i jest w cenie?

Potwierdzenie od

Potwierdzenie od: 5.

Tyle osób wystarczy, by szkolenie zostało potwierdzone!

więcej
  
gwarancja

Gwarancja od: 5 uczestników.

Tyle osób wystarczy, by szkolenie odbyło się na pewno!

więcej
  
Wsparcie mailowe

Wsparcie mailowe

Kontakt mailowy z trenerem po szkoleniu, by wspierać Cię, służyć radą

więcej
  
Czego się nauczysz?

Profesjonalne przesłuchanie to swoista gra psychologiczna nastawiona na określone cele pomiędzy przesłuchującym a przesłuchiwanym. Gra wymagająca wiedzy, znajomości taktyki i umiejętność doboru metody badania. To umiejętność rozpoznania intencji, ujawnienia obaw badanego, przyczyn jego ewentualnej nieszczerości i przełamania jego oporów. To kwestia nie tylko identyfikacji kłamstwa, ale i obiektywnej oceny jego przyczyny. Wszak nie zawsze kłamstwo jest skutkiem zamierzonym kłamiącego. To kwestia takiego poprowadzenia rozmowy aby wydobyć pozornie niedostępne (zapomniane) informacje z pamięci słuchanego. Ale to także techniki behawioralne prowadzące do oceny postawy badanego często bez jego świadomej współpracy.

Umiejętne prowadzenie takich rozmów pozwala nie tylko na ujawnienie „czarnej owcy" w zespole, ale i na rzetelną ocenę naszych współpracowników i ich lojalności wobec pracodawcy. Pozwala ujawniać postawy dwulicowe i wykzaywać rzeczywiste intencje osób wobec badanego zjawiska (zdarzenia czy czynności). Umożliwia rozpoznawanie kontrahentów podczas procesów negocjacyjnych.

Znajomość poszczególnych technik pozwala nam także na skuteczną obronę i rozpoznanie ich stosowania wobec nas. A to ostatnie może być nam przydatne coraz częściej. Bo coraz częściej możemy zetknąć się z osobami profesjonalnie przygotowanymi do prowadzenia takich „rozmów". Z metodyki przesłuchań szkoleni są nie tylko policjanci, prokuratorzy czy sędziowie w stosunku do których to nawet nie powinno nikogo dziwić. Szkoleni w tym zakresie są także urzędnicy wielu państwowych organów kontroli (np. skarbowych), inspektorzy, audytorzy wewnętrzni w korporacjach itd... Lista jest naprawdę długa i coraz dłuższa.

Dla kogo szkolenie?

Szkolenie skierowane jest do osób, które w pracy zawodowej potrzebują umiejętności efektywnego pozyskiwania informacji, w tym znajomości zasad przeprowadzania przesłuchań sprzyjających uzyskaniu rzetelnych oraz wiarygodnych informacji, a także kompetencji w zakresie oceny wiarygodności osoby oraz uzyskiwanych od niej informacji.

Opis szkolenia

Podstawowe metody i techniki przesłuchań

Dostosowywanie techniki przesłuchania do osoby przesłuchiwanej, osoby przesłuchującego, oraz celu przesłuchania 

Kryteria analizy wiarygodności zeznań 

Metody badające kłamstwo w zeznaniach

Ujawnianie kłamstwa i nieszczerości 

O kłamstwie i kłamiących 

Czytaj dalej

Program szkolenia

1. Zagadnienia wprowadzające 
   • Czym jest przesłuchanie a czym rozpytanie 
   • Przesłuchanie w ujęciu prawno-procesowym 
   • Przesłuchanie w ujęciu psychologicznym 
   • Zasady i wymogi formalne dot. zasad i sposobów prowadzenia przesłuchania wg. przepisów prawa 
   • Gra pozorów pomiędzy słuchającym i słuchanym (reguły i schematy) 
   • Wywieranie presji fizycznej 
   • Wywieranie presji psychicznej 
   • Kłamstwo, konfabulacja czy szczera nieprawda 
   • Jakie "figle" płata mózg świadka / uczestnika zdarzenia  
   • Komunikacja i przekazy pozawerbalne 
   • Mowa ciała zdradzi więcej niż słowa 

2. Cel przesłuchania 
   • Operacyjny 
   • Procesowy 

3. Organizacja przesłuchania 
   • Przygotowanie się do przesłuchania 
   • Miejsce / pomieszczenie 
   • Cele przesłuchania 
   • Metody przesłuchania 
   • Etapy przesłuchania 
   • Czynności wstępne (faza formalna) 
   • Etap spontanicznych zeznań (faza swobodnej wypowiedzi) 
   • Etap szczegółowych pytań i odpowiedzi (faza pytań szczegółowych) 
   • Etap czynności końcowych 
   • Ocena zeznań złożonych i ich znaczenie w procesie karnym 
   • Dokumentowanie zeznań 

4. Sposób postępowania z osobami należącymi do szczególnych kategorii 
   • Osoby w podeszłym wieku 
   • Dzieci 
   • Osoby będące pod wpływem środków odurzających 
   • Osoby chore psychicznie 
   • Osoby z immunitetem 

5. Rodzaje pytań, ich cele i wykorzystanie 
   • Pytania otwarte 
   • Pytania zamknięte 
   • Pytania behawioralne 
   • Pytania przynęty 
   • Pytania naprowadzające 
   • Pytania z ukrytą odpowiedzią 
   • Pytania zamykające 

6. Podstawowe metody i techniki przesłuchań 
   • Przesłuchanie metodą "wywiadu poznawczego" 
   • Metoda ujawniania związku świadka ze sprawą 
   • Metoda perswazji 
   • Metoda przypominania 
   • Metoda wytwarzania u świadka poczucia bezpieczeństwa 
   • Metoda bezpośredniego wykazywania kłamstwa 
   • Metoda „ślepej uliczki" 
   • Metoda „wszechwiedzy" 
   • Metoda szczegółowych pytań 
   • Inne techniki i metody...
   • Przesłuchanie „metodą FBI" 

7. Ocena dopuszczalności stosowania wybranych technik i metod przesłuchań 
   • Ocena skuteczności 
   • Ocena legalności 
   • Aspekt etyczny 
   • Aspekt prawny 
   • Zasadność użycia 

8. Gry manipulacyjne w trakcie przesłuchania 
   • Przykładowe gry psychologiczne i ich ukryte cele 

9. Narzędzia behawioralne stosowane w trakcie przesłuchań 
   • Rodzaje technik i narzędzia stosowania 
   • Okoliczności i sposoby stosowania 
   • Metody stosowania 
   • Cele stosowania 
   • Oczekiwane rezultaty 

10. Omówienie oraz ocena legalności i skuteczności wybranych technik stosowanych podczas przesłuchań 
   • Przedstawienie fałszywego obrazu sytuacji procesowej podejrzanego 
   • Zadawanie pytań sugerujących odpowiedź i zamkniętych 
   • Kumulatywne przedstawianie dowodów winy 
   • Przedstawianie fałszywych dowodów winy 
   • Wskazywanie na łatwość w uzyskaniu dowodów winy 
   • Metoda selektywnego prezentowania materiału dowodowego 
   • Obiecywanie niższego wymiaru kary 
   • Udowadnianie sprzeczności w wyjaśnieniach 
   • Prezenty 
   • Podawanie wersji zdarzenia zawierającej fałszywe informacje 
   • Dobry - zły policjant 
   • Stosowanie presji 
   • Napięcie 
   • Cisza 
   • Wielogodzinne przesłuchania 

11. Dostosowywanie techniki przesłuchania do osoby przesłuchiwanej, osoby przesłuchującego, oraz celu przesłuchania 

12. Elementy mowy ciała w trakcie przesłuchań 
   • Zachowania i przekazy pozawerbalne 
   • Spójność przekazu werbalnego z niewerbalnym 
   • Ocena szczerości wypowiedzi werbalnej w oparciu o zachowania (reakcje) pozawerbalne 

13. Wybrane czynniki wpływające na wiarygodność zeznań 
   • Czynniki wpływające na zapamiętywanie i odtwarzanie materiału pamięciowego 
   • Rodzaje i typy pamięci 
   • Etap uzyskiwania treści informacyjnych - spostrzegania 
   • Etap zapamiętywania i przechowywania treści informacyjnych 
   • Etap przekazu treści informacyjnych - reprodukcji 
   • Czynniki wpływające na spostrzeżenia 

14. Kryteria analizy wiarygodności zeznań 

15. Błąd a kłamstwo 
   • Błędy spostrzegania wzrokowego 
   • Błędy spostrzegania słuchowego 
   • Błędy spostrzegania dotykowego 
   • Złudzenia i omamy 

16. Rodzaje kłamstwa 
   • Kłamstwo normalne 
   • Fantazjowanie 
   • Pseudologia fantastica - (mitomania) 
   • Konfabulacja 

17. Metody badające kłamstwo w zeznaniach 
   • Sytuacja składania fałszywych zeznań 
   • Kryteria wiarygodności ze względu na treść zeznań 

18. Techniki oporu (obronne) stosowane w trakcie przesłuchań 

19. Przesłuchania z użyciem technicznych lub chemicznych środków wspomagających 
   • Możliwości 
   • Aspekt techniczny 
   • Aspekt etyczny 
   • Aspekt prawny 
   • Skuteczność 

20. Przesłuchania pozorowane 
   • Rozmowy prewencyjne 
   • Rozmowy maskujące i dezinformujące 
   • Pozyskiwanie źródeł 
   • Inne cele 

21. Ujawnianie kłamstwa i nieszczerości 

   • Wprowadzenie 
      a) Definicja kłamstwa 
      b) Socjotechnika kłamstwa 
      c) Nieszczerość a kłamstwo 
      d) Manipulacja a kłamstwo 

   • Rodzaje metod badających kłamstwo w zeznaniach 
      a) Metody psychologiczne 
      b) Metody fizjologiczne 

   • Rodzaje kłamstwa 
      a) Kłamstwo normalne 
      b) Fantazjowanie 
      c) Pseudologia fantastica 
      d) Kłamstwo patologiczne 
      e) Konfabulacja 

   • O kłamstwie i kłamiących 
      a) Społeczne postrzeganie kłamstwa na przełomie wieków i dzisiaj 
      b) Przyczyny kłamstwa 
      c) Kłamstwo celowe 
      d) Kłamstwo normalne kontra kłamstwo patologiczne 
      e) Motywy kłamstwa 
      f) Emocje które towarzyszą kłamaniu 
      g) Czym jest kłamstwo w kontekście badania szczerości wypowiedzi 
      h) Ekspresja szczerej emocji 
      i) Charakterologiczne motywy kłamstwa 
      j) Fizjologiczne objawy i symptomy ujawniające kłamstwo 

   • Wykrywanie i identyfikacja niewerbalnych symptomów kłamstwa 
      a) Twarz rozmówcy 
      b) Dłonie rozmówcy 
      c) Stopy i nogi rozmówcy 
      d) Mruganie rozmówcy 
      e) Ramiona rozmówcy 
      f) Oczy rozmówcy 
      g) Awersja rozmówcy 

   • Kryteria oceny wiarygodności wypowiedzi/relacji 
      a) Kryteria ogólne 
      b) Kryteria szczegółowe 
      c) Kryteria motywacyjne 
      d) Specyficzne elementy zdarzenia 

   • Rozmowa z potencjalnym kłamcą i popełniane błędy oceny 
      a) Pozorowana wiara w kłamstwo 
      b) Testowanie wiedzy ukrywanej 
      c) Błąd odrzucenia prawdy 
      d) Błąd przyjęcia kłamstwa 
      e) Błąd oceny symptomów 
      f) Błąd oceny motywów zachowania 
      g) Technika utożsamienia się 

   • Podstawowe strategie kłamania i nieszczerości 
      a) Kłamstwo polegające na ukrywaniu prawdy 
      b) Kłamstwo polegające na fałszowaniu emocji 
      c) Kłamstwo polegające na uwiarygodnianiu fałszywych faktów 
      d) Kłamstwo polegające na manipulowaniu przekazem faktów
Po szkoleniu konsultacje indywidualne dla zainteresowanych!

Trenerzy

Artur Frydrych

Szkolenie prowadzi Artur Frydrych - Ekspert ds. bezpieczeństwa biznesu specjalizujący się w zagadnieniach związanych z ochroną kontrinwigilacyjną i kontrwywiadowczą organizacji i osób, przeciwdziałaniu szpiegostwu gospodarczemu, wykorzystaniu narzędzi socjotechnicznych przy pozyskiwaniu nieuprawnionego dostępu do chronionych zasobów informacyjnych organizacji jak też zwalczaniem innych zagrożeń bezpieczeństwa biznesu (przestępczość pospolita, wrogie działania konkurencji, nielojalność pracowników).
Wykładowca oraz autor wielu unikalnych szkoleń z powyższych dziedzin dla pracowników różnych szczebli przedsiębiorstw krajowych i korporacji międzynarodowych działających w Polsce głównie w sektorze energetycznym, budowlanym, telekomunikacyjnym, farmaceutycznym i spożywczym oraz urzędów centralnych i samorządowych jak też innych instytucji państwowych. Licencjonowany detektyw.
Od 2003 roku w oparciu o wcześniej zdobyte doświadczenie zawodowe oraz stale poszerzaną wiedzę teoretyczną i praktyczną jako niezależny specjalista świadczy usługi szkoleniowe, konsultacyjne i realizacyjne oraz wsparcia metodologicznego na rynku komercyjnym dla firm i instytucji. Prowadzi także audyty bezpieczeństwa zarówno metodami tradycyjnymi jak też w warunkach pozorowanego incydentu.
Poza tradycyjnymi szkoleniami prowadzi także unikalne na rynku komercyjnym warsztaty praktyczne w terenie w warunkach pozorowanych, maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych, które pozwalają uczestnikom na pozyskanie wiedzy i doświadczenia nieosiągalnego w warunkach „sali wykładowej".

Pokaż więcej

Zasady rezerwacji

Zasady oznaczania terminów

Termin niegwarantowany - może zostać odwołany w dowolnym momencie (a Ty otrzymasz zwrot wpłaconych pieniędzy, jeśli dokonałeś opłaty za szkolenie)

Termin potwierdzony - oznacza, że są zapisane osoby na ten termin, jednak jeszcze w niewystarczającym stopniu, by zapewnić rentowność dostawcy, zatem dostawca może ten termin do 2 tygodni przed szkoleniem/kursem odwołać (a Ty otrzymasz zwrot wpłaconych pieniędzy, jeśli dokonałeś opłaty za szkolenie)

Termin gwarantowany - oznacza, że dostawca nie dopuszcza możliwości odwołania tego szkolenia. Gdyby jednak z przyczyn zdrowotnych trenera oraz braku zastępstwa tak się wydarzyło, otrzymasz zwrot wpłaconych pieniędzy, jeśli dokonałeś opłaty za szkolenie oraz kupon o wartości 20% szkolenia do wykorzystania na inne szkolenia.

 

Regulamin szkolenia

Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto.

Przy skierowaniu na szkolenie powyżej trzech Uczestników z jednej firmy / instytucji udzielamy indywidualnego rabatu.
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony.

Cena szkolenia: 1300,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje: 
- uczestnictwo w szkoleniu 
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby) 

Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia.  
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia.

Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT  
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506

Szkolenie live online (na żywo)
Szkolenie stacjonarne
Obraz
Ośrodek Edukacyjny FORUM Anna Hoffmann
Nazwa firmy
Terminy szkolenia: